Martin Liška 4.2.2021
Sdílet  

I letošní zima uměla zahřát a potěšit

(TŘÍDNÍ PROJEKT: Pomoz mi poznat Tvůj svět)

 

Doba coronavirová nám letos znemožnila realizovat tvořivé dílničky přímo ve speciální ZŠ Starostrašnická jako v loňském roce. Přesto se nám podařilo ve spolupráci se základní školou uskutečnit akci, kterou jsme nazvali: „I zima umí zahřát“. Podíleli se na ní především žáci 3.ročníku, ale také žáci 1.a 2.ročníku oboru sociální činnost. Žákům byla zadána domácí práce, jejíž cílem byla výroba nahřívacího polštářku. Náš záměr byl věnovat žákům ZŠ tyto polštářky jako dárky k Vánocům. Měly potěšit, ale také být pro žáky užitečné. Podařilo se nám ušít cca 50 kusů výrobků. Krásně zabalené polštářky pak putovali do rukou handicapovaných dětí.  Nadbytečné kusy našly využití například při muzikoterapii. Na oplátku vyrobili žáci ZŠ malé dárečky pro naše studenty, kteří se do projektu aktivně zapojili. Se třídou 3.S jsme činnost završili výrobou velkého propagačního plakátu, který bude zdobit chodbu v ZŠ a připomínat tuto předvánoční akci.  

Smysl činnosti: Význam polštářků nebyl jen zahřát dětská srdce, podpořit rozvoj jejich představivosti a fantazie při hře s nimi, ale také stimulovat všechny jejich smysly a použít je tak jako prostředek aktivizace nebo terapie. Stimulují zrak a hmat, protože jsou vyrobené z různě pestrých látek s různou texturou a ozdobami a jsou plněné rýží, takže polštářek lze různě formovat a lze ho i zahřát a docílit příjemného pocitu tepla. Proto mohou děti použít polštářek i pro termoterapii – přikládat na bolavá místa, uvolňovat svaly. Mohou stimulovat také čich, pokud jsou polštářky naplněné sušenou levandulí nebo sluch, kdy jsou polštářky naplněny matriálem, který vydává šustivé či chrastivé zvuky, např. varný sáček s rýží.       

Naši žáci se při výrobě polštářku zdokonalili v praktických dovednostech práce s látkou, ručním šití nebo šití na stroji. Zapojovali fantazii při vymýšlení motivu polštářku a jeho výzdobě. Při výrobě plakátu žáci kreativně využili fotky výrobků v kombinaci s různými materiály a vytvořili pěknou velkoformátovou koláž.

Na závěr musím říci, že i přes všechny překážky, které nám do cesty stavěla nepříznivá epidemiologická situace, se nám podařilo úspěšně akci dokončit. Velké poděkování patří všem, kdo se na projektu podíleli a s jejichž pomocí jsme v něm mohli pokračovat i tento školní rok.

 

Autor: Mgr. Barbora Hanusová

V Praze, dne 2.2.2021